1.3 Kleur: Hoe stel je een kleurenschema samen?

Waarom is een kleurenschema belangrijk?

Door een kleurenschema consistent te hanteren in alle media-uitingen of producten van een merk, vergroot je de herkenbaarheid. Herkenbaarheid is belangrijk voor de zichtbaarheid van een merk of product. Hoe vaker een merk of product wordt gezien én herkend, hoe meer waarde en vertrouwen het krijgt.

Onderdelen van een kleurenschema

Een eenvoudige kleurenschema bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Tekstkleur
  • Achtergrondkleur
  • Sfeerkleuren
    deze kunnen ook als achtergrondkleur gebruikt worden.
Een kleurenschema met tekstkleur, a chtergrondkleur en drie sfeerkleuren. Op de kleurvlakken zijn de waardes aangegeven en de contrast-ratio's.
screenshot van een kleurenpalet in Adobe InDesign met de waardes van RGB en CMYK

Kleurschema en kleurenwaardes

Bij een kleurenschema geef je de waardes aan voor:

  • Drukwerk
    CMYK-modus – Cyan, Magenta, Yellow en Zwart (Key).
  • Beeldscherm of digitale media-uitingen
    RGB-modus – Red, Green en Blue.
  • Voor websites wordt een kleur meestal in een hexadecimale code weergegeven.
    #000000 is zwart
    #ffffff is wit


Oefening 1.2 Maak een kleurschema

Maak twee kleurenschema’s zoals het bovenstaand kleurenschema.
Elk kleurenschema moet een tekstkleur, een achtergrondkleur en één of meer sfeerkleuren hebben. Let er bij de tekstkleur en achtergrondkleur op dat de contrastratio min. 8:1 is.