Handwerkkunst || De onverkoopbare tas • Serie 01

Handgemaakte tassen

Doel:

Deze handgemaakte tas met ruitjes vraagt je om lokale producten te steunen waarbij arbeidsvreugde van de maker en kwaliteit van ieders leven centraal staan.

Concept: Handwerkkunst

Medium: Cross-media

Materialen: Drukwerk, Foto, Textiel, Video, Webshop, Website

Techniek(en): Branding, Fontdesign, Fotografie, Grafische vormgeving, Storytelling, Textielbewerking, Videodesign, Webdesign

Onderwerp(en): Ambacht, Arbeidsvreugde, Echtheidsverklaring, Eerlijke prijs, Handwerk, Koop lokaal, Maakproces, Massaproductie, Overconsumptie, Wegwerpmaatschappij, Werkplezier

Onderdelen kunstproject de onverkoopbare tas
Storytelling || Maakproces || Grafische vormgeving || Waarde || Echtheidsverklaring || Verkoop || Tot slot

Statement Handwerkkunst || De onverkoopbare tas • serie 01

Waarom een onverkoopbare tas?

De onverkoopbare tas is een kunstproject vervaardigd onder de naam Handwerkkunst. Het streeft ernaar om bekoorlijk te zijn, een functie te hebben en een boodschap te verspreiden.

De onverkoopbare tas is een reactie op het goedkoop en zoveel mogelijk produceren, consumeren en weggooien. Een proces dat enkel gericht is op het ‘zoveel mogelijk financiële winst behalen’. Het werkplezier & welzijn van de maker en het behoud van de aarde zijn bij dit proces ondergeschikt.

Door het maakproces van de onverkoopbare tas en de worsteling van de maker vast te leggen, vraagt het te kijken naar de humane kant van een productieproces. Het roept op alternatieven te steunen van produceren en consumeren, waarbij de keuze voor lokale producten, arbeidsvreugde van de maker en kwaliteit van ieders leven centraal staan.

Videodesign + storytelling || De onverkoopbare tas • serie 01

Wat is het verhaal van een onverkoopbare tas?

Muziek © Winston Hunte

Fotografie + maakproces || De onverkoopbare tas • serie 01

Wat is het maakproces van een onverkoopbare tas?

ongebleekt katoen met blauwe emmer
Het begin van het maakproces: een lap ongebleekt katoen wordt geweekt in water met zout.
emmer met stof geweekt in blauwe verf
Een deel van de stof wordt geweekt in een mengsel van blauwe plakkaatverf en textielmedium.
blauwe stof aan waslijn
De geverfde stof voor de binnentas wordt aan de waslijn gehangen om te drogen in de zon.
stof deel beschilderd met ruitjes
Een ander deel van de stof wordt voor de buitentas laag voor laag beschilderd met een ruitjespatroon.
beschilderde stoffen in open deur vanwasmachine
Om de verf te fixeren worden de stoffen gestreken, geweekt in azijn en gewassen in de wasmachine.
beschilderde stoffen hangen te drogen
Als de stoffen zijn gewassen en opgedroogd, klaar zij voor de volgende stap in het maakproces.
ruitjesstof onder naald van naaimachine
De stof wordt geknipt in verschillende onderdelen voor de tas, zoals de hengsels.
hengsels vast gespeld op tas
De hengsels worden vastgespeld aan de buitentas.
naaimachine
De buitentas en de binnentas worden aan elkaar gezet met een naaimachine.
houten afgeschuurde kaartjes met stempels
De houten kaartjes worden geverfd met blauwe plakkaatverf en daarna vernist.
kaartjes voorzien van een stempel
Op de houten kaartjes wordt het materiaal, het wasvoorschrift, de naam van de maker en de locatie vermeld.
houten kaartje aan de tas
Als laatste worden de houten informatiekaartjes aan de tas bevestigd.

Grafische vormgeving + brochure || De onverkoopbare tas • serie 01

opengslagen brochure

Waarom een brochure bij een onverkoopbare tas?

Doel: Inkijkje geven in de worsteling en de missie van de maker.
Afmetingen: 13,5 x 13,5 cm.
Omvang: 16 pagina’s.
Vormgeving: De brochure is vormgegeven in Adobe Indesign.
Fontdesign: Letters zijn handgetekend, ingescand en bewerkt in Adobe Illustrator en vervolgens tot font gemaakt met behulp van Open Source software FontForge.
Fotografie: Foto’s zijn gemaakt met een Nikon D5200 en iPhone 8+ en bewerkt in Adobe Photoshop.

Waarde || De onverkoopbare tas • serie 01

Wat kost het nou om een onverkoopbare tas te maken?

Omdat iets pas verkoopbaar is als de waarde ervan in geld kan worden uitgedrukt:

(€ 12,25¹ x 6,75² uur) + (€ 103,37⁴ / 7) = € 97,45⁵ excl. btw
€ 97,45 x 21% btw = € 117,92 incl. btw

Zou een consument bereid zijn om voor deze tas zonder merknaam € 117,92 te betalen?

¹ Schatting bruto minimumuurloon bij een 40-urige werkweek (2021).
² Aantal gewerkte uren aan één tas.
³ Directe inkoopkosten zoals stof, verf, hout, stempels & drukwerk.
⁴ In Serie 01 zijn er zeven tas gemaakt.
⁵ De prijs per tas (arbeidsuren + inkoopkosten).

€ 117,92

Echtheidsverklaring || De onverkoopbare tas • serie 01

stempel met serienummer geschreven op tas

Hoe weet de koper dat een onverkoopbare tas écht is?

Als bewijs dat elke tas authentiek is, staat er aan de binnenzijde van de tas een datum, serienummer en handtekening. Bij de verkoop van een tas wordt een brochure geleverd. In deze brochure staat een echtheidsverklaring met de vermelding van het overeenkomende serienummer. Voorzien van een waarmerk en handtekening.

Verkoop || De onverkoopbare tas • serie 01

Waar is een onverkoopbare tas te koop?

Bij dit project is een webshop opgezet waarin de onverkoopbare tassen te koop worden aangeboden. Koop nu een onverkoopbare tas.

Tot slot || De onverkoopbare tas • serie 01

Waar zijn de onverkoopbare tassen nu?

Zes tassen liggen nutteloos te wachten bij de maker op een plank in een kast.
De zevende tas is overhandigd aan een vriendin, Elodie Heloise. Als dank voor haar steun, vriendschap en luisterend oor.

de maker geeft een onverkoopbare tas aan een vriendin.
Schrijver, denker en dichter Elodie Heloise en de maker Irèn Nooren