Handwerkkunst || De onconfectionele jurk • Mireille

Mireille voor het 19de eeuwse landhuis Wallsteijn

Doel:

Een statement tegen het massaal en goedkoop produceren en consumeren van confectiekleding, omdat het de individu de mogelijkheid tot zelfexpressie ontneemt.

Concept: Handwerkkunst

Medium: Cross-media

Materialen: Foto, Textiel, Video, Webshop

Techniek(en): Fotografie, Grafische vormgeving, Storytelling, Textielbewerking, Videodesign

Onderwerp(en): Ambacht, Handwerk, Jane Austen, Maakproces, Massaproductie, Wegwerpmaatschappij, Zelfexpressie

Onderdelen kunstproject de onconfectionele jurk
Statement || Storytelling || Fotosessie op Wallsteijn || Maakproces

Statement Handwerkkunst || De onconfectionele jurk • Speciaal vervaardigd voor Mireille

Waarom een onconfectionele jurk?

De onconfectionele jurk is een kunstproject vervaardigd onder de naam Handwerkkunst. Het streeft ernaar om bekoorlijk te zijn, een functie te hebben en een boodschap te verspreiden.

Onconfectioneel (bijvoeglijk naamwoord)
1 geen confectie
2 vrijgevochten van de massa

De onconfectionele jurk is een reactie op het goedkoop en zoveel mogelijk produceren, consumeren en weggooien van confectiekleding. Een proces dat enkel gericht is op het ‘zoveel mogelijk financiële winst behalen’. De mogelijkheid die kleding biedt tot zelfexpressie zijn bij dit proces ondergeschikt.

De onconfectionele jurk roept op om uniek en origineel te zijn door zelfgemaakte en/of lokaal en duurzaam geproduceerde kleding te dragen.

Videodesign || De onconfectionele jurk • Speciaal vervaardigd voor Mireille

Wat is het verhaal van een onconfectionele jurk?

Muziek © Winston Hunte

Fotosessie || De onconfectionele jurk• Speciaal vervaardigd voor Mireille

Locatie: Landgoed Wallsteijn bij Achtmaal (Noord-Brabant)

Mireille lopend door een laan met eikenbomen met op de achtergrond het 19de eeuwse landhuis Wallsteijn

De keuze voor de locatie is een herinnering aan mijn tienerjaren. Als tiener kon ik eindeloos dwalen door de bossen van Landgoed Wallsteijn.

Mijmerend over hoe het moet zijn geweest in de periode dat dames – gekleed in handgemaakte jurken met ruisende rokken – de tijd hadden om met hun vriendinnen uitgebreid thee te drinken in één van de vele theetempels op het landgoed.

Mireille houdt een boek vast en kijkt naar links
Mireille staat op een bruggetje in de bossen van Wallsteijn

Het ontwerp van de onconfectionele jurk is gebaseerd op de mode van 1813. Het jaar dat ‘Pride and Prejudice’ van Jane Austen werd uitgegeven. De tijd waarin het vervaardigen van kleding een activiteit was met persoonlijke aandacht.

De opzet van de foto is mijn beeld hoe hoofdpersoon Elisabeth Bennet in het boek Pride & Prejudice, haar wandelingen maakt.

Mirelle loopt van de camera af over een groen veld

Maakproces || De onconfectionele jurk• Speciaal vervaardigd voor Mireille

Hoe verloopt het maakproces van een onconfectionele jurk?

Het maakproces – van de eerste schets tot de laatste stiksel – duurde ruim negen maanden. Om er zeker van te zijn dat de jurk als gegoten zat, maakte ik drie proefmodellen van een jurk met een hoge taille en een los jakje zoals dat in de mode was rondom de uitgave van Jane Austens Pride & Prejudice in 1813. Ik deed ontelbare verftesten en stempelexperimenten om de juiste stippen-, strepen- en ruitjespatronen te creëren.
In totaal gaf de onconfectionele jurk me 123 uur aan arbeidsplezier.

prikbord met een schets van de jurk, stukjes stof met verftesten en een portret van mijn oma
Het maakproces begin ik met het maken van schetsen van hoe de jurk moet worden.
proefmodel van de jurk op een paspop
Om de juiste pasvorm te creëren, maak ik 3 proefmodellen.
ongebleekte katoen
Omdat de jurk uniek te maken, besluit ik ongebleekt katoen te verven.
stof in een emmer met blauwe verf en textielmedium
De stof week ik in een mengsel van blauwe plakkaatverf en textielmedium.
poging om strepen op een stuk stof te stempelen met een houten lat
M.b.v. een houten lat bestempel ik de stof. Dat geeft niet het gewenste resultaat.
stof met een aantal strepen beschilderd
De mouw van de jurk beschilder ik daarom streepje voor streepje met een penseel.
potje met blauwe verf, penseel en een lap stof beschilderd met streepjes
Ook de rok voorzie ik van strepen in drie verschillende kleuren blauw.
achterzijde van een potlood met een gummetje met verf naast een gaas met raster om stippen te stempelen
Om de stippen op de juiste plaats te zetten, gebruik ik een raster.
roosje uit lino snijden
Met lino maak ik stempels met een roosje.
stof bestempeld met stippen en een roosje
De gestempelde roosjes zijn niet zoals ik had verwacht.
borduurring trekt de stof strak zodat er een roosje op geschilderd kan worden met een penseel
De roosjes beschilder ik met een penseel op de stof.
strijkijzer strijkt over de achterzijde van een voorpand van de jurk
De beschilderde stoffen strijk ik om de verf te fixeren
beschilderde stoffen met strepen, ruitjes en stippen
De beschilderde stoffen laat ik weken in azijn en vervolgens deze te wassen.
naaimachine met beschilderde stof
De strepen op de mouwen geef ik extra lijntje met een sierstiksel.
de jurk onder de naaimachine om de rok aan het bovenlijfje te stikken
De rok en het bovenlijfje zet ik aan elkaar met een naaimachine.
close-up van de achterzijde van de jurk met stippen op het bovenlijfje en strepen op de rok.
Detail van de achterzijde van de jurk zonder het jakje.
zoom van de jurk voorzien van een sierlijke borduursel
De zoom van de rok geef ik een randje met geborduurde bloemen.
close-up van de mouw beschilderd met blauwe ruitjes en roze roosjes
Het geruite jakje voorzien van handgeschilderde roosjes.

Met dank aan Mireille en Jenny.